Sanatçı Mehmet Ali Boran’ın “Dudakların benden başka hiç kimsenin toprakları değildir” adlı Güncel Sanat sergisi 19 Mayıs 2022 ve 20 Haziran 2022 tarihleri arasında yapılacak.

Mardin’in Artuklu ilçesinde bulunan Sabancı Kent Müzesi Karşısı Gül Mahallesi’nde gerçekleştirilecek olan Güncel Sanat sergisi, sanatçının bugüne kadar gerçekleştirdiği en kapsamlı sergi olma özelliği taşıyor. Sergi, Birinci Dünya Savaşı sırasında Avrupalı bir askerin cephede savaşırken sevgilisine yazdığı bir mektupta geçen bir cümleden hareketle kurgulanmış bir proje.

güncel sanat sergisi mardin

Sanatçı Mehmet Ali Boran'dan Güncel Sanat Sergisi

Kötülüğün bir sınırı var mı?

Sergi, toprak elde etmenin doyumsuz iştahının insan arzularına coşku vermesiyle gerçekleşen büyük bir yıkım ve bu yıkımın orta yerinde yazılmış bir mektubun küçük bir cümlesi, bize insanlık tarihinin en büyük yıkımının temel sebebi olan sömürgeciliğin toprak üzerinden ortaya çıkan tahribatlarını özetliyor. Bu tahribat, savaş gibi büyük anlatılardan ziyade başka hangi tür ve şekillerde karşımıza çıkmaktadır? Savaşın yaşanmadığı yerlerde ve zamanlarda tahribat / yıkım gerçekleşmeyen bir şey midir? Hannah Arendt‘in “Kötülüğün Sıradanlığı“ bize kötülüğün bir raddesinin olmadığına dair saptamalarda bulunuyor. Mehmet Ali Boran buradan hareketle yer, zaman, kültür, doğa, kentler ve insanlar arasındaki ilişkileri farklı medyumlarla işleyerek bu sergisini oluşturuyor.

güncel sanat

Güncel Sanat sergisi

Sergi ekolojik tahribatlara yoğunlaşıyor

Sanatçının yakın dönem eserlerinden de bir seçkinin yer aldığı bu sergi, Mardin Bienali ile eşzamanlı olarak gerçekleşecek. Gençlik yıllarında televizyonda izlediği bir belgeselde karşılaştığı ve halen bu belgeselin ismini ve yönetmenini ayrıca mektubu yazan askerin kim olduğunu hatırlamayan sanatçı, o belgeselden yalnızca “Dudakların benden başka hiç kimsenin toprakları değildir.” cümlesini hatırlamaktadır. Bu imgeyi olduğu gibi alarak sergisini bu başlık altında küçük tahribatların da en az büyük felaketler kadar önemli sonuçlarının olduğuna göndermeler yaparak arzu, mülkiyet kültür endüstrisi, turizm, asfalt, madenler gibi faaliyetlerin yeni dönem güvenlik ve yapılarıyla olan ilişkilerine ve tüm bunların tetiklediği ekolojik tahribatlara yoğunlaşıyor. Serginin gerçekleşeceği mekânın yer aldığı mahallenin toprak kayması riskiyle karşı karşıya olması ve üstelik yakın zamanda sık aralıklarla yağan yağmurların bu bölgede erozyonları hızlandırması, sanatçıyı sergi mekânına kimi yerleştirmeler yaparak mekâna bazı müdahalelerde bulunmaya yöneltiyor.

Sanatçı, Birinci Dünya Savaşı'nda yazılmış ve sergiye referans olmuş mektubu yeniden kurgulayarak bu mektubu kinetik bir yerleştirmeyle sergileyip anakronik göndermelerde bulunuyor.

Bu mektup, Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı’nın müttefiki olan Alman askerlerine karargâh olarak kullandırılmış Atamyan malikânesine postalanır.

SUR AJANS

Editör: Haber Merkezi